El SOMI en dades. 1er. Semestre 2025

29/09/2025

Més de 500 llocs de treball gestionats pel Servei d’Ocupació Municipal de Palafrugell (SOMI) en el primer semestre de 2025

El servei atén més de 4.000 consultes i 141 empreses

El Servei d’Ocupació Municipal de Palafrugell (SOMI) ha registrat un volum important d’activitat durant els primers sis mesos de l’any 2025, gestionant 277 ofertes de treball que han donat lloc a la creació de 542 llocs de treball. En total, 141 empreses han utilitzat aquest servei, principalment empreses locals i del territori proper, fet que reforça la relació de proximitat entre el teixit empresarial i la secció de treball.

Entre aquestes empreses, 56 són noves usuàries del servei, un indicador de la seva ampliació i consolidació. A més, el servei ha atès 4.069 consultes d'empreses i de persones demandants d’ocupació, ajudant-les a trobar oportunitats o millorar la seva situació laboral a través dels diferents serveis, programes ocupacionals i formatius pel foment de la inserció laboral que desenvolupa i promou el SOMI a Palafrugell en col·laboració amb altres administracions, entitats i agents socials del territori.

9a Jornada d’Oportunitats Laborals: èxit de participació i inserció

El passat març es va celebrar la 9a Jornada d’Oportunitats Laborals, un esdeveniment anual clau que ha facilitat la trobada entre empreses amb vacants i persones en recerca de feina, especialment amb l’horitzó de la temporada turística a tocar. En aquesta jornada hi van participar 45 empreses i 162 candidats, que van presentar 118 ofertes i 283 vacants.

Un seguiment posterior ha confirmat que 16 empreses han contractat un total de 24 persones participants, demostrant l’eficàcia de l’esdeveniment per promoure la inserció laboral que sumat a la gestió diària de la Borsa de Treball del SOMI visualitza les oportunitats de feina al municipi.

Perfil i tendències de la demanda i l’oferta: consolidada la borsa de treball local

Pel que fa a la distribució per gènere, les dones representen el 59% de les persones que accedeixen al servei, mentre que els homes sumen el 41%. Destaca també un augment considerable d’usuaris joves entre 16 i 25 anys. L’edat mitjana de les persones inserides se situa en els 44 anys, amb una inserció equilibrada entre homes i dones (50%-50%). S’han valorat i enviat 1318 persones candidates per cobrir les necessitats de les empreses.  

El servei ha registrat un total del 43% d’insercions fins ara i gràcies a la seva gestió; tot i que aquesta dada està condicionada, sobretot, al retorn de les persones usuàries del servei i a l’empresariat, entre altres variables.  Una altra variable que condiciona el fet de la cobertura de vacants és que arriben ofertes de difícil cobertura de sectors amb manca de professionals qualificats i ofertes d’empreses de fora del municipi que insisteixen a fer ús de la nostra borsa de treball, però la problemàtica de mobilitat en la nostra comarca no ajuda.

Pel que fa a la tipologia d’ofertes gestionades, aquesta és la classificació per ordre de més sol·licitades per les empreses:

    1. Cambrers/es. Serveis de restaurant i barra.

    2.  Monitoratge de lleure.

    3. Cambrers/es habitacions.

    4. Recepcionistes d’hotel.

    5. Atenció al públic i dependents/es de comerç

I les ocupacions més sol·licitades per les persones en recerca de feina són:

    1. Atenció al públic i dependents/es de comerç

    2. Personal de caixa i reposició.

    3. Personal operari de fàbrica.

    4. Recepció d’oficina.

    5. Personal administratiu.

Reptes i oportunitats en la cobertura de vacants

Durant aquest semestre de l’any, es pot observar l’entrada continuada d’un gran volum d’ofertes de treball, però amb repunts més intensos en els mesos de març, maig i juny coincidint amb l’inici de la temporada turística. Destaquem, la dificultat per la cobertura de llocs de treball, sobretot del sector de l’hostaleria i de professionals d’oficis. A més especialització dels llocs de treball més difícil és la seva cobertura; cal retenir talent, posar en valor el compromís i l’esforç i qualificar professionals. Altres característiques de les ofertes que no s’han cobert són la necessitat de desplaçament amb mitjà propi, la temporalitat i les condicions de treball que s’ofereixen, és a dir, les ofertes que millor es cobreixen són les de proximitat, les que ofereixen millors condicions laborals, una cultura empresarial que inverteix en capital humà i incorpora els valors de la responsabilitat social tals com el treball digne, la igualtat d’oportunitats i de gènere, la sostenibilitat i cura del medi ambient i projectes col·laboratius que demostrin que el compromís amb la societat és compatible amb la competitivitat i el creixement empresarial.

 


 

Amb la col·laboració de la